Projekty

Tato stránka prezentuje informace o vybraných projektech realizovaných v minulosti.

2022 – Iva

„Začátkem prosince 2021 jsem si splnila velký sen o výstupu na Kilimandžáro. Na doporučení jsem se obrátila na průvodce Bakariho Mwanyiku. A nelitovala jsem ani chvilku. Bakari a jeho tým udělali vše proto, abych si svůj sen splnit dokázala. Dokonce se naučili nové české slovo - makej!

Začátek výstupu

Bakari se mi věnoval i následující dny po dokončení treku. Navštívili jsme vodopád Materuni a místní kávové plantáže, kde jsem se seznámila s postupy pěstování kávy a přiložila i ruku k dílu při pražení a tlučení kávových zrn. Takto připravená káva, bio arabika, chutnala božsky.

Pražení kávových zrn Chutná božsky

Bakari mě také vzal na návštěvu za dětmi v sirotčinci „Children Of Kilimanjaro Orphanage“, na jehož založení se podílel i jeho otec, a kde s provozem sirotčince pomáhá. Informace naleznete na https://www.helpcoko.org/.

Děti v sirotčinci

Bakari má velké srdce a je milým a vtipným společníkem.“

Iva

2021 – Ivanina skupina

„I v roce 2021 můžete cestovat. Nám se to podařilo. Po celou dobu pobytu v Tanzanii o nás pečoval Bakari. Zorganizoval výstup do 1st campu Kilimanjara, výlet na Kikuletwa hot springs, a nezapomenutelné safari na Lake Manyara. S Bakarim máme výborné zkušenosti. Vždy dodržel slovo a byl všude včas, nic pro něj nebyl žádný problém. Ochotně nám poradil a pomohl, kdykoliv bylo třeba. Patří mu velké díky!

O Kikuletwa hot springs se na těchto stránkách ještě nepsalo. Jedná se o překrásnou lagunu s křišťálově čistou vodou a malými rybkami, které oždibují odumřelé kožní buňky. Zpočátku je to maličko zvláštní. Když si však člověk zvykne, příjemně to lechtá. Bakari nám zde zajistil oběd (kuře z ohně a hranolky), což byla paráda! Pokud mohu mluvit za všechny členy naší výpravy, díky Bakarimu jsme svou dovolenou v Tanzanii mohli naplno vnímat a užívat si ji všemi smysly. Díky!“

Ivana a spol.

Kikuletwa hot springs Uprostřed vegetace obklopující termální prameny Pohoda po koupání

2019 – Daliborova skupina

„Když jsme se rozhodli zdolat Kilimanjaro, tak jedním z hlavních úkolů bylo najít průvodce, který bude vstřícný k našim požadavkům a pomůže nám zažít výstup dle našich představ a za rozumnou cenu. Po mnoha hledáních jsme získali doporučení na Bakariho a po několika zprávách bylo rozhodnuto, protože na rozdíl od jiných agentur, jsme komunikovali přímo s člověkem, který se s námi vydá nahoru. Vzhledem k tomu, že jsme si chtěli nést vlastní věci, ocenili jsme radu Bakariho ohledně volby trasy a nutné výbavy. Nakonec se nás pět rozhodlo pro cestu Marangu na 5 dnů jen s 4 nosiči, kteří nám nesli jídlo.

Během naší cesty jsme navštívili Keňu a Tanzanii a vzhledem k vlastní organizaci jsme měnili i náš plán výstupu na Kilimanjaro a Safari, kde nám přišla velmi vhod Bakariho flexibilita. Při příjezdu do Tanzánie na nás Bakari počkal, vysvětlil nám, jak budou probíhat společně strávené dny, a především nás již od počátku ujistil, že výstup všichni zvládneme. Po návštěvě Safari, kde jsme zvolili Ngorongoro a Tarangire, jsme se přesunuli do Moshi a mohl začít výstup. Marangu je nejkratší trasa, kdy člověk každý den ujde přibližně 10 km a nastoupá 1000 výškových metrů, aby se po 3 dnech ocitnul pod vrcholem v Kibo Hut ve výšce 4720 m.n.m. Po celou dobu je doprovázen průvodcem, který pomáhá určovat tempo, což jak jsme pochopili později, je pro úspěšný výstup zcela zásadní, ale také zpříjemní den povídáním o Tanzanii, lidech, kultuře apod. Ubytování na Marangu trase je striktně v chatkách, nicméně teplý spacák je pro pohodové spaní nezbytností.

V Kibo Hut jsme si dali večeři, dostali poslední informace k výstupu a množství rad, dali si krátký spánek a kolem půlnoci vyrazili směrem nahoru. Před námi je vidět had světel vinoucí se nahoru, a přestože máme pocit, že jdeme hlemýždím tempem, tak se postupně propracujeme až do popředí. Průvodci určují přestávky i tempo, a jedině díky tomu se neztrháme, postupně se přizpůsobujeme výšce a všech pět nás stoupá nahoru. Při cestě si taktéž uvědomíme, že průvodci zde nejsou proto, aby nám ukázali cestu, ale především proto, aby nám pomohli dostat se nahoru. Nechybí tak povzbuzování, když někdo pod vlivem nedostatku kyslíku zapochybuje o tom, že to zvládne. Přibližně po 6 hodinách jsme na okraji kráteru na Gilman point a zbývá nám posledních 200 výškových metrů. Nakonec po 6 a půl hodinách staneme na vrcholu a při východu slunce roztáváme doslova i dojetím. Dokázali jsme to. Po několika desítkách minut se vydáváme na cestu dolů do Kibo Hut a následně Horombo Hut v 3 700 m.n.m. Sestup již není podporován adrenalinem a jsme moc rádi, když Horombo Hut konečně dosáhneme.

Díky Bakarimu, Brightonovi a Msafirimu jsme si cestu užili a všichni ji zvládli. Kilimanjaro se po návratu nezdá být obtížným vrcholem, ale za tento pocit vděčíme především naším průvodcům, kteří nám pomohli správně určit tempo. Pole Pole neboli pomalu pomalu si sebou poneseme ještě dlouho.“

Dalibor

Nejvyšší bod Kilimanžára Výhled z vrcholu Hurá!

2017 – David a Marika

„Na Kilimanjaro z pracovních důvodů vyrážíme v období dešťů – v listopadu. Jdeme šestidenní trasu od Machamegate s přespáním v kempech Machame, Shira, Baranco, Barafu, Mweka. Hned první den v pásmu deštného pralesa nás spláchne největší africká průtrž. Goretex, pláštěnky, impregnace, nic naplat, všechno je mokrý.

Druhý den procházíme pásmem stromových vřesů, kolem už rostou malé stromové starčeky. Cesta je ultra prudká, ráno se nám při výstupu motá hlava. Množství servírovaného jídla nemáme šanci zkonzumovat. Třetí den ráno se vrchol Kilimanjara zdá blízko, je teď zřetelná hrana vybuchlého kráteru. Nejvyšší bod dnešní cesty na Lava Tower ve výšce 4600 m n. m. máme za čtyři hodiny. Spěcháme dolů do kempu. Sestup je prudký a z cesty je v dešti divá řeka, kterou klopýtáme dolů.

Další den po ránu se už tradičně otevřou výhledy do všech stran. Slunce se dere zpoza stěny Baranco, kde je pěšinka zaříznutá do docela široké římsy. Odměnou za vylezení stěny je rozhled do nekonečna oceánu mraků protrženého pyramidou Mount Meru. Za další tři hodiny jsme v base campu. Před půlnocí si oblékáme vše, co máme. Naši průvodci muslim Bakari s křesťanem Emmanuelem se pomodlí i za nás neznabohy a jdeme. Je mi blbě, asi z nervů, možná z výšky, možná z hladu.

Postupně doženeme tři skupiny. Všechny tyhle peřím nacpané tlusté housenky předbíháme. Už jsme v půlce prudkého úseku na Stella Point (okraj kráteru). Musíme se častěji zastavovat a rozdýchávat. Cesta je prudší a prudší, mám pocit, že už jdu snad kolmo vzhůru a pokud to bude ještě prudší, celá hora se snad převrátí. Koukám nahoru, kde je ta zatracená Stella. S výškou přituhuje. Už to ale přece nevzdáme, když jsme tak vysoko. Dorazíme na Stella Point (5756 m n. m) a na horizontu sálá oranžovo-rudá, předzvěst vycházejícího slunce. Paráda! K vrcholu je to už jen 700 metrů, 150 metrů do výšky. Vyrážím s novou nadějí. Na vrcholu Kilimanjara (5895 m n. m.) jsme za 6 hodin pochodu. Jsme tam úplně sami…

Scházíme Machame route k Barafu kempu. Už je světlo a mráz začíná pomalu polevovat. Konečně vidíme na cestu a je to dost šílený. V kempu děkujeme Emmanuelovi a Bakarimu za udávání tempa a podporu a jako mrtvoly padáme do stanu. Dále pokračujeme po sestupové cestě Mweka route. Poslední den ráno, hned po sbalení, se nosiči rozběhnou pralesem dolů; něco je už žene do nížin a my poslouchaje naříkání kolen, scházíme klasickým důchodovým tempíčkem…“

Marika

Opice Na vrcholu Uhuru Rozloučení

2016 – Petrova skupina

„Koncem února 2016 naše partička osmi, převážně čtyřicátníků z Brna a z Prahy, vyrazila do Tanzanie a Keni, aby zdolala několik vrcholů včetně nejvyššího bodu Afriky – Kilimandžára. Tuto cestu jsem si nadělil jako dárek k sedmdesátým narozeninám. Půl roku dopředu jsem navázal emailový kontakt s tanzanským vůdcem Bakarim Mwanyikou, který mě příjemně překvapil svými webovými stránkami v češtině a později dobrou organizací přejezdů, nosičů, noclehů i stravy.

Naši expedici jsme zahájili v NP Arusha za doprovodu ozbrojeného rangera třídenním aklimatizačním výstupem na Mount Meru (4 565 m). Potom nás již čekalo Kilimandžáro. Zvolili jsme pětidenní Marangu route od stejnojmenné brány ve výšce 1 700 m. Čtvrtý den brzy ráno se celé naší skupině podařilo vystoupit na nejvyšší vrchol - Uhuru peak 5895 m. Tentýž den jsme pak sestoupili přes Kibo hut (4720 m) a po krátké pauze až na Horombo hut (3700 m). To znamenalo celkem 24 km s převýšením 1,2 km nahoru a 2,2 km dolů. Další den pak posledních 18 km přes Mandara hut k vstupní bráně Marangu, kde pro nás průvodci připravili závěrečný ceremoniál s tradiční písní „Jambo bwana“ a odměňováním diplomy.

Další den jsme zvládli předlouhý přejezd 520 km z Moshi přes Nairobi do Naro Moru pod Mount Kenya. Následujícího rána jsem se cítil díky nachlazení slabý, a proto jsem spolu s dalším členem skupiny zůstal v hostelu, zatímco ostatní absolvovali třídenní výstup na Point Lenana (4 995 m). My jsme zatím podnikli výlety na rovník do Nanyuki, k Thomsonovým vodopádům v Nyahururu a k druhému největšímu keňskému jezeru Naivasha , završený romantickou plavbou na loďce mezi hrochy a vodními ptáky. Úspěšnou expedici jsme uzavřeli při zpátečním letu a mezipřistání celodenní návštěvou Istanbulu.“

Petr

Ve fíkovém tunelu Na vrcholu Mt. Meru

2016 – Bakari v Evropě

"This year a group of my clients helped me to make a trip to Europe. I received an official invitation, and when I arrived in Prague it turned out that they prepared for me a very busy and interesting program. Apart from Prague, I visited for instance Brno, Vienna, Lednice, České Budějovice, Český Krumlov, and Dresden. The busy program included trips in the countryside, cycling, rock climbing, visiting museums, weight-lifting in a gym, a boat trip and watching ballet. Without their generous help I would have never had such an experience. Thanks to them I managed to make my dream come true."

Bakari

V Mahenově divadle

2014 - Ivanova skupina

„V červenci 2014 pro nás, devítičlennou skupinu z TJ TAK Praha, průvodce Bakari zorganizoval třítýdenní zájezd do Keni a Tanzanie. Na základě vzájemných konzultací zajišťoval celý náš pobyt, od příletu až do odletu, tj. ubytování, transporty, případně služby jiných subjektů, atd. Náš program sestával z pětidenního pobytu v NP Mt. Kenya, kde jsme podnikli výstup na Point Lenana a 2 dny jsme strávili v NP Aberdare. Zde Bakari zajistil služby místních průvodců. V Tanzanii byl naším hlavním cílem výstup na Kilimandžáro. Bakari tento 5 denní výstup kompletně zorganizoval a jako akreditovaný průvodce i vedl. Posledním zdolaným kopcem byl jediný aktivní vulkán východní Afriky Ol Doinyo Lengai. V rámci zájezdu jsme jeli také na safari: v NP Serengeti, Ngorongoro a Tarangire. Na organizaci těchto safari se Bakari též částečně podílel.“